به گزارش قدس آنلاین، علی خاکی تعداد دانشجویان این مرکز در کل کشور را ۵۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت: اکثریت این دانشجویان به صورت پیوسته به عنوان دانشجو معلم از طریق کنکور سراسری وارد این دانشگاه شده اند.
وی افزود: همچنین این دانشگاه دارای هزار و ۲۰۰ عضو هیات علمی و آموزشی در سطح کشور و سه هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان است و حدود ۱۴ هزار عضو مدعو نیز از وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور با دانشگاه همکاری آموزشی دارند.
معاون طرح و برنامه و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان کشور، هدف گذاری دانشگاه برای سال آینده را در برنامه راهبردی تربیت حدود ۴۰۰ هزار دانشجو معلم در سال دانست و گفت: پذیرش دانشجو در این دانشگاه به دو شیوه پذیرش از طریق کنکور سراسری به صورت ۴ ساله و استخدام از طریق آزمون از مقاطع لیسانس و بالاتر با یک دوره فشرده یک ساله صورت می گیرد.
وی پذیرش از طریق کنکور را مورد تایید دانشگاه دانست و اظهار داشت: در شیوه اول در سال جاری ورود حدود ۱۰ هزار نفر به دانشگاه پیش بینی شده ولی با توجه به محدودیتها مجوز برای ۹ هزار نفر صادر شده است.
معاون طرح و برنامه وتوسعه منابع دانشگاه فرهنگیان کشور یادآور شد: در شیوه دوم نیز با توجه به نیاز فوری آموزش و پرورش به معلم، بر اساس برآوردها امسال ۱۵ هزار نفر به دانشگاه ورود پیدا می کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: با ورود این تعداد دانشجو شرایط آموزش و پرورش را تا سال ۱۴۰۰ که خروج ۳۶۰ هزار معلم از دانشگاه است تثبیت شود.
وی با اشاره به وجود دو برنامه میان و بلند مدت در دانشگاه، تصریح کرد: در برنامه میان مدت جایگزینی و رفع نیاز آموزش و پرورش به طریق مختلف در دستور کار قرار دارد ولی در برنامه بلند مدت تربیت نسلی کارآمد به عنوان دانشجو معلم با تمامی خصوصیات یک معلم ارزشی و با ایمان و متخصص و دلسوز و متعهد هدف گذاری شده است.
خاکی با اشاره به خارج کردن جمعی از دانشجویان از بدنه دانشگاه نیز بیان داشت: این امر به دو دلیل عدم علاقه شخصی خود افراد به معلمی در طول دوران تحصیل در دانشگاه و رعایت الزامات و یا عدم توان فرد در این عرصه رخ می دهد که بسیار اندک هستند به طوری که ۹۹ درصد دانشجویان وارد عرصه آموزشی کشور می شوند.
وی متذکر شد: این دانشگاه در راستای کیفیت دانشگاه نیز از استاد معلمان شایسته و آموزش آنها بهره می گیرد چرا که اعتقاد داریم استاد معلمان قوی و صاحب اندیشه و سبک و مسلط به علوم و دانش روز و مبتنی بر اطلاعات رکن اساسی آموزش را تشکیل می دهند.
وی از فراهم سازی زیر ساخت ها و امکانات و تجهیزات به عنوان رکن بعدی و اثرگذار یاد کرد و گفت: امروز فضای آموزشی به عنوان معلم سوم در دنیا مطرح است ولی به علت شرایط خاص دانشگاه و کمبود اعتبارات متاسفانه اکثریت فضاهای فیزیکی دانشگاهی فرسوده هستند.
معاون طرح و برنامه وتوسعه منابع دانشگاه فرهنگیان کشور یادآور شد: در حوزه تجهیزات نیز فرسودگی ها باعث شده ایمنی ساختمان ها کاهش یافته و فضاهای قدیمی جوابگوی نیازهای امروزی نباشند و لذا دانشگاه از سال ۹۵ روی فضاهای فیزیکی برنامه ریزی خاصی داشته است.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در حوزه عمرانی طی چند روز گذشته، بیان کرد: در این نمایشگاه به بازسازی، به سازی و مناسب سازی خوابگاه ها و اتاق اساتید و فضاهای ورزشی و آموزشی و آزمایشگاه ها به عنوان یک راهبرد اساسی پرداخته شد.
وی تصریح کرد: در دو سال گذشته بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان از اعتبارات تملک به استان ها اختصاص داده شد و امسال نیز حدود ۴۰ میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده ولی تامین زیرساخت ها و فضای فیزیکی ایمن و متناسب با شان دانشگاه با توجه به نیازهای گسترده دانشگاه با این اعتبارات برآورده نمی شود و حداقل نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
خاکی با اشاره به فرسودگی بیش از ۷۵ درصد فضاهای فیزیکی دانشگاه، خاطرنشان کرد: با همکاری های صورت گرفته توسط سازمان مدیریت و مجلس و وزارت آموزش و پرورش برای سال ۹۷ و سال های بعد اعتبارات عمرانی افزایش می یابد.
وی مشکل اصلی دانشگاه را در نبود اعتبارات عمرانی دانست چرا که اعتبارات این دانشگاه تحت عنوان تملک در قالبت تعمیرات و تجهیزات است و گفت: این در حالی است که نوسازی دانشگاه در گرو اختصاص اعتبارات عمرانی است و باید به سمتی برویم که فضاهای آموزشی استاندارد و دارای تجهیزات مناسب و در خور شان دانشگاه فرهنگیان برای دراز مدت داشته باشیم.
منبع: فارس
نظر شما